Sportblessures

 

Sportblessures 

Een sportblessure ontstaat meestal als gevolg van een overbelasting, onjuiste trainingsopbouw of het gebruik van verkeerd materiaal. Sportblessures onderscheiden we in twee categorieën: acute en geleidelijke blessures.

Over het algemeen kan gezegd worden dat de meeste sportblessures plotseling/acuut ontstaan. Een val, een verkeerde beweging of lichamelijk contact als een duw kunnen ervoor zorgen dat je een verkeerde beweging maakt waardoor de blessure ontstaat.

Ongeveer een derde van de sportblessures ontstaat geleidelijk. Door te lang op een verkeerde manier te trainen ontstaat er een disbalans in het lijf. Spieren werken altijd met elkaar samen. De agonist is de hoofdspier die verantwoordelijk is voor de beweging. Deze spier krijgt hulp van de synergist (hulpspier). Samen maken ze de beweging mogelijk. Om de tegengestelde beweging te kunnen maken is de hulp van de antagonist nodig. Wanneer een agonist (hoofdspier) moeite heeft met de beweging of overbelast wordt door te veel herhaling, dan zal het signalen af gaan geven. Deze signalen kunnen variëren van stijfheid tot pijn, zelfs lang nadat de sportactiviteit afgelopen is. Ook tijdens het bewegen kan pijn ervaren worden.

Bindweefselmassage en sportblessures 

Bindweefselmassage (zelfmassage zoals wij het noemen) met de speciale Tune Up Fitness®-ballen is een zeer effectieve methode om te ontspannen, spierspanning te verminderen en herstelprocessen in het lichaam te bevorderen.

Update je lijf helpt sporters te herstellen door ze zelfmassage te leren, een persoonlijk trainingsschema op te stellen en te ondersteunen bij het herstel en de opbouw van conditie. 

Hieronder beschrijf ik enkele blessures, hun oorzaken en symptomen. 

Rug- en nekklachten of blessures

Rug- en nekklachten kunnen bij verschillende vormen van sporten ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn fitness, wielrennen, crossfit, hockey en groepstrainingen in de sportschool. Ook tijdens de beoefening van yoga kunnen nek- en rugklachten ontstaan of verergeren. De symptomen variëren van stijfheid in de genoemde gebieden tot pijn op het moment van beoefening. Ook na afloop kunnen de symptomen de kop opsteken.

Oorzaken van blessures in de rug en nek kunnen zijn overbelasting door te zwaar te trainen, met een verkeerde houding te trainen, het hebben van verminderde mobiliteit waardoor de houding niet op de juiste manier gemaakt kan worden of het maken van een plotselinge (draai)beweging. Het structureel rekken van de rug- en nekspieren bij yoga kan er voor zorgen dat de spieren te inactief worden waardoor ze gevoeliger zijn voor blessures. 

    Knieblessure

    Er zijn verschillende soorten knieblessures. De ene ontstaat acuut, de andere na langere tijd door overbelasting. Een knieblessure komt bij vele sporten voor: voetbal, hardlopen, wielrennen, basketbal en volleybal, crossfit, fitness en ook yoga.

    Een aantal voorbeelden van knieblessures zijn de springersknie, de lopersknie, een beschadiging of scheuring van de kruisbanden of een klacht die wordt veroorzaakt door de meniscus. 

    Een acute knieblessure ontstaat meestal als gevolg van een ongecontroleerde, vaak plotselinge beweging. Een duw, val of botsing, een verdraaiing bij yoga of zich verstappen kunnen klachten in of rondom de knie geven.

    De blessures die ontstaan door overbelasting van het kniegewricht hebben een langere tijd nodig gehad om tot klachten of pijn te leiden. Deze klachten worden vaak veroorzaakt door veel herhaalde bewegingen als lange afstanden hardlopen, fietsen of het structureel verkeerd gebruiken van het kniegewricht. 

    Verzwikte enkel

    Na de knieblessure is het verzwikken van de enkel een veel voorkomende klacht. Met name volleyballers, hockeyers en zaalvoetballers kunnen te maken krijgen met een blessure aan de enkel. Ook mensen die outdoor sporten beoefenen zoals survival runs of hardlopen (op oneffen terrein) kunnen hiermee te maken krijgen. 

    De meeste mensen verzwikken hun enkel weleens: dit is een uitrekking van de pezen en ligamenten rondom de enkel. Bij een ernstige verzwikking kunnen de enkelbanden zelfs ingescheurd of afgescheurd zijn. Na het verzwikken van de enkel zie je vaak dat de enkel opzwelt aan de binnen- en/of buitenzijde. Dit kan zorgen voor een beperking in de beweging en pijn.

    Update je lijf kan ondersteunen bij het herstel van het enkelgewricht en zijn mobiliteit en stabiliteit, nadat de zwelling of de scheuring is verdwenen.

    Heb je een vraag hierover? Laat het ons dan weten!

    Tenniselleboog & golferselleboog

    Een tenniselleboog (epicondylitis lateralis) kenmerkt zich door pijnklachten aan de buitenzijde van de elleboog. Klachten aan de binnenzijde van de elleboog worden een golferselleboog (epicondylitis medialis) genoemd.

    Bij beide klachten aan de elleboog is er sprake van een niet-bacteriële ontsteking van het peesweefsel van de elleboog. Ook zijn er spieren in de onder- en bovenarm die hoogstwaarschijnlijk te veel of verkeerd belast worden. Er hoeft lang niet altijd tennis of golf gespeeld te worden om deze klachten te ontwikkelen. Ook het veelvuldig of verkeerd gebruik van de arm-, pols- en hand spieren kan hier de oorzaak van zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld door veel te computeren, een smartphone te gebruiken, te tillen of door veel beroep te doen op de gripkracht van de hand.

    Wanneer er klachten zijn aan de elleboog dan kan Update je lijf het herstel bespoedigen door zelfmassage aan te leren en een persoonlijk herstelprogramma op te stellen. 

    Zweepslag

    Zweepslag is een spierscheuring in de kuitspier die meestal ontstaat tijdens een explosieve en krachtige aanspanning. Tijdens de krachtinspanning wordt er een acute, plotselinge en felle pijnscheut gevoeld in de kuit. Een zweepslag doet zich het vaakst voor in de kop van de gastrocnemius, de tweekoppige en oppervlakkige kuitspier.

    De oorzaak van een zweepslag wordt vaak toegewezen aan het minder flexibel zijn van de kuitspier. De afname van flexibiliteit in de kuit kan ontstaan door te veel herhaalde bewegingen of juist te weinig beweging.

    Door regelmatig op de Tune Up Fitness® ballen te rollen en de kuitspieren op verschillende manieren te trainen, kan zweepslag voorkomen worden. Een gerichte en effectieve training naast het rollen zorgt ervoor dat de spierkracht verbetert en dat de hamstrings effectief samenwerken met andere spiergroepen. Update je lijf helpt je hierbij. 

    Hamstringblessure

    Een blessure aan de hamstring komt meestal voor bij sporten waarbij er explosieve kracht moet worden gebruikt. Voorbeelden van sporten zijn voetbal, ballet, dansen, turnen of een vechtsport.

    Een blessure aan de hamstring is meestal acuut. Er wordt een korte felle pijn gevoeld aan de achterkant van het bovenbeen. Soms is er sprake van een beschadiging, maar dat hoeft niet.

    Voor een goede spiercontractie is het belangrijk dat het bindweefsel dat om iedere spiervezel zit goed gehydrateerd is. Hydratatie zorgt voor souplesse, de spiervezels kunnen langs elkaar schuiven.

    Door regelmatig op de Tune Up Fitness® ballen te rollen en de hamstrings te masseren, kunnen blessures voorkomen worden. Een gerichte en effectieve training naast het rollen zorgt ervoor dat de spierkracht verbetert en dat de hamstrings effectief samenwerken met andere spiergroepen. Update je lijf helpt je hierbij. 

    Hoe voorkom je blessures?

    • Rol dagelijks op de Tune Up Fitness® ballen.
    • Doe krachtoefeningen om alle spiergroepen te versterken.
    • Vraag hulp aan een Tune Up Fitness® trainer zodat je doelgericht kan trainen.
    • Neem rust. Het lichaam heeft tijd en ontspanning nodig om te herstellen. Plan dagelijks een ontspan-momenten in.

    Mijn aanpak

    Ieder lichaam is anders. Update je lijf gaat dan ook over jóuw lijf. De oefeningen die je doet, zijn afgestemd op jouw behoeften en mogelijkheden. Of je nu achttien of 81 bent.

    Update je lijf combineert fasciatherapie, corrigerende bewegingsoefeningen, bindweefselmassage met Tune Up Fitness® ballen, krachttrainingontspannings- en ademhalingstechnieken in laagdrempelige behandelingen en trainingen. 

    Tijdens de individuele coaching sessies, workshops en groepslessen oefen je hoe je jezelf kunt masseren met speciale ballen. Deze bindweefselmassage zorgt niet alleen voor ontspanning en verbetering van herstelprocessen in het lijf, maar vermindert ook klachten als spierpijn, ‘spierknopen’ en uitstralingspijn.

    Je leert ook hoe je deze technieken thuis kunt inzetten om jezelf te helpen. Door regelmatig te oefenen vermindert je pijn, word je mobieler en kun je bewuster ontspannen. Iedereen kan leren om voor zijn eigen lijf te zorgen, pijn te verminderen en beter in z’n vel te zitten. Update je lijf is er dan ook voor iedereen, ongeacht leeftijd, conditie of lichamelijke beperking. Zowel kinderen als volwassenen kunnen een afspraak maken met Kirsten voor een coaching sessie. 

    Nieuwsgierig? Klik hieronder om een afspraak te maken.

    Neem contact op

    Heb je vragen of wil je een afspraak maken? Neem contact met mij op via onderstaand contactformulier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

    10 + 12 =

    06 83 28 12 82

    Locaties

    De trainingen vinden plaats op de volgende locaties:

    Zijn-plek, Bisschoplaan 12 te Katlijk

    Hoofdweg 259 te Nijeholtpade

    info@updatejelijf.nl