Burn-out en stress

 

Burn-out & stress 

Ons lijf is een fantastische creatie. Het zorgt ervoor dat we kunnen leven, bewegen en communiceren. Maar wat we wel eens (willen) vergeten is dat het lijf ook een uitstekend waarschuwingsmechanisme is. 

Dat waarschuwingsmechanisme werkt als volgt:

Je loopt over de steppe en opeens springt er een tijger tevoorschijn. Je schrikt!

Razendsnel maak je de volgende afweging: Ga ik wegrennen (vluchten) of kan ik de confrontatie aan met de tijger (vechten)? Je besluit te vluchten. Je lijf heeft zich al klaargemaakt om te rennen, je sprint weg, wint van de tijger en vervolgens kun je uitrusten in de schaduw van de boom. Ontspanning komt weer terug in je lijf. In een stresssituatie in deze tijd ren je niet meer weg voor een tijger, maar ren je van hot naar her om alle dagelijkse taken uit te voeren. Pauzes en uitrusten is er amper bij.

Ongeacht de situatie, de tijger op de steppe of je huidige leven in de maatschappij, je lijf wil maar één ding: overleven en ontsnappen zodat het lijf zich kan herstellen. Tijdens een situatie waarbij stress komt kijken, zet het lijf onbewust een aantal processen in gang, ongeacht welke keus je maakt (vluchten of vechten).

In je lijf starten dan de volgende processen op:

  • Jouw longen regelen een snellere ademhaling.
  • Het hart reageert hierop en je hartslag gaat omhoog.
  • Je lever geeft o.a. de extra opgeslagen suiker vrij.
  • Je spijsvertering (maag) wordt vertraagd.
  • Je bloeddruk gaat omhoog.
  • Jouw zenuwstelsel, hypofyse, hormonen (ATCH), bijnieren en zweetklieren worden in een kettingreactie geactiveerd.

In eerste instantie helpt het hormoon adrenaline je in tijden van stress of drukte. Het zet je aan tot actie en zorgt dat je doorgaat. Wanneer alle acties uitgevoerd zijn, maar in je hoofd zitten toch nog enkele “tijgers” die je bezig houden dan voel je je niet helemaal ontspannen en blijf je alert. Om alert te blijven maken de bijnieren cortisol aan.

Symptomen 

De symptomen van een burn-out verschillen per persoon. Zowel het de opbouw van een burn-out als het ziekteverloop als het herstel verlopen bij ieder mens anders. Een burn-out ontstaat geleidelijk. Spanningsklachten in het lijf nemen langzaam toe waardoor de concentratie kan verminderen, de pijn in de schouders zich kan vergroten, iemand veel piekert en slecht slaapt of langdurig vermoeid is.

De symptomen van een burn-out kunnen we onderverdelen in twee categorieën: psychische symptomen en lichamelijke symptomen.

Psychische symptomen burn-out

Kijkend naar de psychische symptomen van een burn-out dan zijn geheugen- en concentratieproblemen vaak de eerste signalen die genoemd worden. Ook het hebben van een kort lontje, uitgeput of opgebrand voelen passen in deze rij. Andere psychische klachten die kunnen duiden op een burn-out zijn:

  • Besluiteloosheid
  • Onzekerheid
  • Neerslachtig
  • Opgejaagd voelen
  • Niet lekker in je vel zitten
  • Angst- en paniekklachten
  • Emoties niet of moeilijk kunnen voelen
  • Overweldigd worden door emoties

Lichamelijke symptomen

Het uitgeputte of opgebrande gevoel wat kenmerkend is voor een burn-out kan zich ook lichamelijk uiten. Sportieve mensen merken dat ze verminderde kracht of conditie hebben, andere mensen merken dat hun lijf steeds vaster gaat zitten. Andere lichamelijke burn-out klachten die je kunt ervaren zijn:

  • Pijn in het lijf zonder aanwijsbare reden
  • Spierpijn
  • Stijve en/of gevoelige spieren
  • Misselijkheid
  • Buikpijn (maag)
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Benauwdheid
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn

Bij Update je lijf zien we de mens als één geheel waarbij lijf, hoofd en zenuwstelsel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn door het bindweefsel. 

Spanning in het lijf, hoofd en zenuwstelsel kan verminderd worden door je eigen lijf te masseren met de speciale Tune Up Fitness® ballen. Doordat het bindweefsel in direct contact staat met het centrale zenuwstelsel kan spanning op een gedoseerde manier het lijf verlaten. Wanneer je lijf weer kan ontspannen, kan je hoofd dat ook en is er weer ruimte voor positieve gedachten.

Bindweefselmassage

Bindweefselmassage (of zelfmassage zoals wij het noemen) met de speciale Tune Up Fitness®-ballen is een zeer effectieve methode om te ontspannen, spierspanning te verminderen en herstelprocessen in het lichaam te bevorderen. 

Mijn aanpak

Ieder lichaam is anders. Update je lijf gaat dan ook over jóuw lijf. De oefeningen die je doet, zijn afgestemd op jouw behoeften en mogelijkheden. Of je nu achttien of 81 bent.

Update je lijf combineert fasciatherapie, corrigerende bewegingsoefeningen, bindweefselmassage met Tune Up Fitness® ballen, krachttrainingontspannings- en ademhalingstechnieken in laagdrempelige behandelingen en trainingen. 

Tijdens de individuele coaching sessies, workshops en groepslessen oefen je hoe je jezelf kunt masseren met speciale ballen. Deze bindweefselmassage zorgt niet alleen voor ontspanning en verbetering van herstelprocessen in het lijf, maar vermindert ook klachten als spierpijn, ‘spierknopen’ en uitstralingspijn.

Je leert ook hoe je deze technieken thuis kunt inzetten om jezelf te helpen. Door regelmatig te oefenen vermindert je pijn, word je mobieler en kun je bewuster ontspannen. Iedereen kan leren om voor zijn eigen lijf te zorgen, pijn te verminderen en beter in z’n vel te zitten. Update je lijf is er dan ook voor iedereen, ongeacht leeftijd, conditie of lichamelijke beperking. Zowel kinderen als volwassenen kunnen een afspraak maken met Kirsten voor een coaching sessie. 

Nieuwsgierig? Klik hieronder om een afspraak te maken.

Neem contact op

Heb je vragen of wil je een afspraak maken? Neem contact met mij op via onderstaand contactformulier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

15 + 5 =

06 83 28 12 82

Locaties

De trainingen vinden plaats op de volgende locaties:

Zijn-plek, Bisschoplaan 12 te Katlijk

Hoofdweg 259 te Nijeholtpade

info@updatejelijf.nl