Je zenuwen zijn het elektrische systeem van het lijf. Je hebt parasympatische zenuwen die verantwoordelijk zijn voor ontspanning, en je hebt sympathische zenuwen die zorgen voor actie.

Je parasympatische zenuwen moeten worden geactiveerd om te (kunnen) functioneren. Onderstaande foto vertegenwoordigt onze favoriete chill-out zenuw, de nervus vagus. De nervus vagus is de langste parasympatische zenuw in het lichaam, die zich uitstrekt van de hersenstam tot de darmen.

De bijna 200.000 zenuwvezels in de nervus vagus zijn een perfecte combinatie van motorische en sensorische neuronen die je hersenen en lichaam rechtstreeks met elkaar verbinden. Samen voeren ze vele functies uit.  Alleen al in het gezicht is de nervus vagus gedeeltelijk verantwoordelijk voor je gezichtsuitdrukking, zuigen, slikken, vocaliseren, luisteren en zelfs ademen. Ook is je nervus vagus verantwoordelijk voor het reguleren van je hartslag, de ademhaling, de bloeddruk en je spijsvertering.

De nervus vagus fungeert als een ‘vagale rem’ op je hart en vertraagt ​​zijn slagen tijdens je uitademing. Door bewust langer uit te ademen, vertraagd de hartslag en ontstaat er ontspanning.

De ‘vagale rem’ fungeert als een surveillancesysteem van je fysiologie.  De nervus vagus ontvangt informatie  van chemoreceptoren in gespecialiseerde bloedvaten. Deze chemoreceptoren verstrekken informatie over jouw gasvormige bloedconcentraties van kooldioxide, zuurstof en PH-waarden. Door anders te ademen verandert de gasvormige bloedconcentratie. Deze informatie verandert daardoor de motor-output van je nervus vagus om je hartslag te vertragen.

Vagale vezels eindigen in je slokdarm en longen. Dit helpt bij het coördineren van de ademhaling en de slikreflexen. De nervus vagus innerveert al je buikspieren en helpt voedsel langs je spijsverteringskanaal te bewegen, terwijl het je hersenen voorziet van informatie over de activiteiten in je darmen. Kortom, je vagus is de reden waarom je in staat bent om een ​​homeostatisch evenwicht te handhaven en die direct invloed heeft op het welzijn van je lijf. Als je vagus niet “vuurt”, niet actief genoeg is door (langdurige) stress of verkeerd ademhalen, is het zelfherstellende vermogen van je lijf aangetast.

De eenvoudigste manier om je nervus vagus te stimuleren is om diep adem te halen met lange uitademingen. Adem langzaam en bewust, en probeer de beweging van je ademhaling in je buik en ribbenkast te voelen en te houden. Houdt de adem uit de nek en schouders. Herhaal dit totdat je voelt dat je lichaam zich ontspant en als een geheel voelt.

Lukt het je om via de adem in de ontspanning te komen, dan kun je het volgende doen: zie onder *.

Lukt het niet, rol dan eerst je schouders en je rug met de Tune Up Fitness® ballen en herhaal de ademhalingsoefening.

*Eenmaal in de ontspanningszone, kun je zachtjes delen van het lijf masseren die door de nervus vagus worden geïnnerveerd om de ontspanningsreactie te bevorderen. Gebruik (zeer) zachte TUF Therapy Ballen (in het netje) om de spieren in je gezicht en nek te masseren. Of ga op je buik liggen en plaats een Coregeous® Ball onder je buik of ribbenkast en adem in en uit. Lekker knuffelen met iemand of je huisdier waar je veel van houd, is ook optie.

Herinner jezelf er een paar keer per dag aan om verbinding te maken met je nervus vagus en het parasympatische zenuwstelsel zodat het zelfherstellende mechanisme van je lijf zijn werk kan blijven doen.

Leuke pagina? Direct delen via: